‘Van tevoren drink ik geen koffie meer’ - Slagwerker Ronald Ent

Do 11 januari 2018

Een kwartier lang hetzelfde op de kleine trom: dat is wat slagwerker Ronald Ent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest doet in Ravels Boléro. Hoe bereidt hij zich voor?

'Ik hou enorm van trommelen, dus die partij is me eigenlijk op het lijf geschreven. Ik ben een echte trommelaar. Van alle slagwerkinstrumenten kan ik het meest in vervoering raken van een mooie trommel – zoals mannen van een mooie vrouw. Maar dat betekent nog niet dat de Boléro-partij ook makkelijk voor me is. Het moeilijkste is dat heel zachte begin. Er zijn slagwerkers die met twee geldstukjes beginnen of hun stokken helemaal bij de tip vasthouden om zo het probleem te omzeilen. Maar dat wil ik niet. Ik wil met echte trommelstokken, die ik ook normaal vasthoud, zo zacht kunnen spelen.'

'Die moeilijkheid overwinnen geeft een speciale spanning die je weer overdraagt op het publiek. Vind ik mooi. Daarom komen we samen. Ik heb overigens gemerkt dat in de dertig jaar dat ik de Boléro speel, het begin door het orkest steeds zachter wordt gespeeld. Daardoor is het contrast met het slot ook steeds groter geworden en daarmee ook de impact van het stuk. Ja, ik denk wel dat die tendens blijft: we zullen het begin van Boléro, net als van een aantal andere stukken, steeds zachter gaan spelen om dynamisch gezien een steeds groter bereik te krijgen. De mens zit zo in elkaar dat hij zijn grenzen altijd zal verleggen.'

'Wat er die vijftien minuten door m’n hoofd gaat? Weinig tot niks, hoop ik. Ik ben vooral uiterst geconcentreerd bezig met zorgen dat het ritme stabiel blijft en alle nootjes gelijkmatig klinken. Meditatief en zo dicht als mogelijk bij mezelf zijn, dat vraagt een strenge voorbereiding. Ongeveer een week van tevoren drink ik geen koffie en koolzuurhoudende dranken meer. Vooral koffie jaagt me op en dat kan ik hierbij niet gebruiken. Als je net de marathon hebt gelopen, kun je de Boléro niet spelen. Ik moet zorgen dat ik rustig ben. Wees stil, wees stil, is waar ik mezelf voortdurend aan herinner. Ik zonder me in die periode ook meer en meer af. Voer geen grote, intense gesprekken, en op de concertavond helemaal niet meer. Ik verblijf dan alleen nog met mezelf.'

'De eerste twee minuten zijn het spannendst. Kan ik mij ontspannen, is het zacht genoeg en klinken alle noten hetzelfde? Als die twee eerste minuten alles klopt, dan ben ik inmiddels in een cadans terechtgekomen waardoor, als ik geconcentreerd blijf, de rest vanzelf gaat. Ik vind het echt geweldig om te doen.’

Milhaud La création du monde
Connesson Celloconcert
Gershwin An American in Paris
Ravel Boléro

Aan de slag
Vrijdag 12 januari 2018 • 20.15 uur
Rotterdams Philharmonisch Orkest
dirigent Stéphane Denève
cello Gautier Capuçon


Foto: Phil Nijhuis

Actueel

Cookies

Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo prettig mogelijk te maken. We onthouden o.a. uw persoonlijke instellingen en gebruiken Google Analytics om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Lees meer >

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.