• Speeltijd

    Zo 25 feb 2018 ⋅ 14:15
    Zuiderstrandtheater

    Prijzen

Bach en Italië
Concerto Köln

Bach was dol op Vivaldi en diens Italiaanse tijdgenoten. De ritmische drive, de spannende contrasten en de expressieve melodieën in hun muziek. Bach kon er geen genoeg van krijgen. Zijn muziek werd er diepgaand door beïnvloed. In de ‘Brandenburgse concerten’ probeerde hij allerlei instrumentcombinaties uit, geïnspireerd door Vivaldi, die ook voor de meest uiteenlopende bezettingen al soloconcerten had gecomponeerd. Bach drukte op die zuidelijke klanken overigens zijn onmiskenbaar eigen stempel. U ontdekt het in dit fraaie programma van Concerto Köln, een barokorkest uit de internationale eredivisie.

Amsterdam speelde in Bachs liefde voor Italië een belangrijke rol. De Amsterdamse muziekuitgever Estienne Roger was internationaal toonaangevend. Een van Bachs werkgevers, de keurvorst van Weimar, kocht in Rogers winkel tijdens een werkbezoek aan Nederland een enorme stapel Italiaanse concerten en sonates, nadat hij in de Oude Kerk de organist soloconcerten van Vivaldi hoorde spelen in bewerkingen voor orgel. Teruggekomen in Weimar vroeg de vorst Bach ook stukken van Vivaldi voor orgel en klavecimbel te bewerken. En zo sloeg de vonk over.

Een supersonisch barokorkest (Trouw).”

Bach, Brandenburgs concert nr. 4 en nr. 5
Dall’Abaco, Concerto a più Istrumenti opus 5/6
Locatelli, Concerto grosso opus 1/12
Vivaldi, Celloconcert in d-klein RV 407/23
Sammartini, Symfonie in A-groot

Kalender

Februari 2018
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28

Genres

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.