Geweest

  • Geweest
    Za 17 feb 2018 ⋅ 19:30

Een groots Soirée
Februari Festival

Quartetto di Venezia
Van Baerle Trio
Antje Weithaas, viool
Jeannette van Schaik, sopraan
Maria Fiselier, mezzosopraan
ntb tenor
Hans Pieter Herman, bas
Peter Nilsson & Jan-Paul Grijpink, piano
Strijkers van het Koninklijk Conservatorium Den Haag

Felix Mendelssohn: Andante & Scherzo op. 81
Robert Schumann: Pianotrio nr. 1
Felix Mendelssohn: Strijkerssymfonie nr. 9
Fanny Mendelssohn: Liederen (duetten en terzetten n.t.b.)
Robert Schumann: Spanische Liebeslieder op. 138

toelichtingen: Toen de erven Mendelssohn tussen zijn onuitgegeven manuscripten vier losse delen voor strijkkwartet aantroffen, hebben ze deze eenvoudigweg samengevoegd en in 1850 uitgegeven als strijkkwartet opus 81. De delen horen echter op geen enkele manier bij elkaar; de toonsoorten kloppen niet en ook zijn ze in uiteenlopende periodes van Mendelssohns carrière gecomponeerd. Het Andante en het Scherzo dateren wel beide uit 1847, het sterfjaar van Mendelssohn.

Ondanks dat hij zelf geen concertpianist is geworden mogen we Robert Schumann wel beschouwen als een van de belangrijkste romantische componisten voor de piano. Van zijn pianotrio's is het eerste in d het meest bekend. Er wordt wel gezegd dat Schumann het tot dan toe formele en aan vele regels uit de klassieke stijl gebonden pianotrio als eerste een sterk persoonlijke vorm gaf.

Tussen zijn 12e en 14e jaar componeerde Felix Mendelssohn dertien symfonieën voor strijkorkest. Tijdens de huisconcerten op zondagochtend bij Mendelssohn thuis stonden ze geregeld op het programma. De 9e met bijnaam 'Schweizer Sinfonie' is te danken aan een jodelliedje dat Felix kort tevoren had gehoord tijdens een vakantie in Zwitserland en daarna als thema verwerkte in het derde deel.

Fanny Hensel-Mendelssohn moest zich van haar vader vanaf haar veertiende concentreren op haar toekomstige rol als echtgenote en moeder. Concerteren in het openbaar en het publiceren van composities werd als niet-vrouwelijk gezien. Hierdoor bleef haar oeuvre voornamelijk beperkt tot liederen, duo's en terzetten en stukken voor piano, werken die tijdens huisconcerten uitgevoerd konden worden. Een aantal van haar liederen werd onder de naam van haar broer uitgegeven.

De Spanische Liebeslieder opus 138 van Robert Schumann zijn zoals de titel al doet vermoeden verwant aan het Spanisches Liederspiel opus 74. Beide zijn gebaseerd op 15e- en 16e-eeuwse volksliederen en romances, die door de taalkundige en dichter Emanuel Geibel (met de nodige dichterlijke vrijheid) uit het Spaans naar het Duits werden vertaald. Het zijn bescheiden, kleine liederen, over liefde en verlies, voor één tot vier stemmen in allerlei combinaties met een begeleiding voor piano vierhandig, die zelden te horen zijn in de concertzaal.
 

Kalender

Februari 2018
ma di wo do vr za zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28

Genres

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.