vr 14 feb '20 20:00

Februari Festival – Beethoven

De muzen van Beethoven
vr 14 feb
20:00
  • vr 14 feb '20
    20:00
    Nieuwe Kerk, Den Haag
    Nieuwe Kerk

Beethoven blaakt van levenskracht. Met fiere ritmische tred en een tegendraadse harmonie laat Beethoven het publiek horen hoe hij zijn nakende doofheid het hoofd biedt. Daarnaast roept zijn muziek ook vooral sterke gevoelens en emoties op.

Beethoven: Variaties op ‘Ein Mädchen oder Weibchen’ op. 66 | Sonatines en Adagio WoO 43/44 | An die ferne Geliebte op. 98
Brett Dean: Adagio molto e mesto, uit Beethovens Strijkkwartet op. 59 nr. 1 - Nederlandse première
Beethoven:
Pianotrio op. 70 nr. 1 ‘Geistertrio’

Simply Quartet | Antje Weithaas,Tim Brackman viool | Elise Karen Tavenier, altviool | Quirine Viersen, Alexander Warenberg, Pieter de Koe, cello |
Nikola Meeuwsen, Jozef De Beenhouwer, Ishay Shaer, Thomas Hoppe, piano | Alon Sariel, mandoline | Peter Gijsbertsen, tenor | Silvia Careddu, fluit
Alexander Glücksmann, klarinet
 

Beethoven: Twaalf Variaties op ‘Ein Mädchen oder Weibchen’
De twaalf variaties op 'Ein Mädchen oder Weibchen', het lied van Papageno uit Mozarts Die Zauberflöte, componeerde Beethoven reeds in 1798, wat zich niet met het hoge opusnummer 66 verdraagt. Het is tevens de eerste compositie van Beethoven die door de Leipziger Allgemeine Musikalische Zeitung op 6 maart 1799 werd gerecenseerd.

Beethoven: Werken voor mandoline en piano
Voor Gravin Josephine von Clary Aldringen was het mandolinespel een serieuze aangelegenheid. Ludwig van Beethoven leerde haar kennen tijdens zijn eerste concerttournee in 1796. Josephine was toen slechts 19 jaar oud, maar bleek een getalenteerde zangeres en mandolinespeelster. Beethoven droeg verschillende composities voor mandoline en piano aan haar op. Op het manuscript van het Adagio WoO 43b staat duidelijk “Pour la belle J par LB”.

Beethoven: An die ferne Geliebte
An die ferne Geliebte wordt algemeen beschouwd als de allereerste liederencyclus in de geschiedenis. Schubert, Schumann en Wolf zouden dit idee later uitgebreid navolgen. Het werk werd geschreven in 1816 en is duidelijk autobiografisch: in Beethovens brieven uit 1812 is met enige regelmaat sprake van ‘die unsterbliche Geliebte’. De tekst werd op Beethovens verzoek geschreven door de fysicus Alois Isidor Jetteles.

Brett Dean: Adagio molto e mesto uit Beethovens Strijkkwartet op. 59 nr. 1
In 2013 besloot Brett Dean het volgens hem duidelijk symfonische karakter van dit langzame deel te bewerken voor een grotere bezetting. Het maakt deel uit van zijn ‘Testament Music’ voor orkest. Tijdens het Februari Festival beleeft het zijn Nederlandse première met o.a. fluitiste Silvia Careddu, samen met een groep jonge musici uit o.a. het Simply Quartet, leden het Animato Kwartet en het Babylon Quartet.

Beethoven: Pianotrio op. 70 nr. 1 ‘Geistertrio‘
Dit uit 1809 stammende pianotrio schreef Beethoven tijdens zijn verblijf op het landgoed Florisdorf van Gravin Anna-Maria von Erdödy. Een van de thema’s zou later weer opduiken in de 9e symfonie: minstens in dit opzicht schijnt het Triodeel een soort ‘geest’ te hebben opgeroepen.

Pauzedrankje inbegrepen
Garderobe, koffie of thee vooraf en een pauzedrankje (of als er geen pauze is een drankje na afloop) zijn bij uw toegangskaart inbegrepen.

 


 

 

Credits

| 2. Silvia Careddu