Februari Festival

Februari Festival 2019

Februari Festival toont hoe vitaal en inspirerend klassieke muziek is. Komende editie staat de componist Johannes Brahms centraal. Hij betekende veel voor het internationale muziekleven en steunde tevens vele componisten zoals Antonín Dvořák. Was hij nou behoudend in zijn stijl of toch een vernieuwer?

U gaat het horen en beleven tijdens de tweede editie van het Februari Festival.

Kijk voor de gehele programmering op www.februarifestival.nl

PROGRAMMA CONCERTEN

Smeulend zigeunervuur
Woensdag 13 februari, 20:00
Nieuwe Kerk

door: Alban Berg Ensemble Wien / Quatuor Van Kuijk / Ishay Shaer/Nikola Meeuwsen / Dierdre Angenent / Peter Nilsson

 

Dvořák Slavische Dansen staan bol van oude Tsjechische dans- en volksmuziek. Johannes Brahms was fan. Brahms’ enthousiasme is goed te begrijpen, de invloed van zijn eigen Hongaarse Dansen is goed hoorbaar in die van Dvořák.

Brahms componeerde het Pianokwintet oorspronkelijk als strijkkwintet met twee celli. Maar na advies van violist Joseph Joachim en Clara Schumann besloot hij om er een kwintet van te maken voor piano en strijkkwartet. Dit leverde een van Brahms’ meest geliefde kamermuziekwerken op.

 

Vlinders in de buik
Donderdag 14 februari, 20:00
Nieuwe Kerk

door: Alban Berg Ensemble Wien / Ishay Shaer / Deirdre Angenent / Peter Nilsson / Hawijch Elders / Thomas Beijer / Nikola Meeuwsen / Renate Arends


Wie de Chaconne uit de Tweede Partita voor vioolsolo van Bach hoort, is verkocht. Zo ook Bachliefhebber Johannes Brahms. Hij schreef een versie voor piano linkerhand.
Tip: de originele versie voor viool solo staat vrijdag 15 februari op het programma.

 

Doorwrocht perfectionist
Vrijdag 15 februari, 20:00
Nieuwe Kerk

door: Alban Berg Ensemble Wien / Simone Lamsma / Rob van de Laar / Thomas Beijer / Animato Kwartet / Ishay Shaer


Vier dalende tonen vormen de pijlers onder de beroemde Chaconne van Bach. Kan het eenvoudiger? Bach bouwde er een kathedraal omheen die iedere musicus intimideert. Hij noteerde de noten zonder voordrachttekens. Het is aan de musicus om te bepalen hoe die ze speelt. Op donderdag 14 februari staat Brahms bewerking voor piano-linkerhand op het programma.

Nog zo’n prachtige zwanenzang voor de klarinet: het Trio voor klarinet, cello en piano van Brahms. In de late klarinetwerken worden de essentiële kwaliteiten van Brahms' muziek - zijn heldhaftige berusting, zijn herfstkleuren, zijn onuitsprekelijke verlangen - teruggebracht naar de ware kwintessens.

 

Walsen met diepgang
Zaterdag 16 februari, 19:30
Nieuwe Kerk

door: Alban Berg Ensemble Wien / Barbara Kozelj / Hannah Strijbos/ Thomas Beijer / Animato Kwartet / Ishay Shaer/ Peter Nilsson / Dirk Luijmes / Quatuor Van Kuijk / Renate Arends / Hans Pieter Herman / Erik Slik


"Wer nicht liebt Wein, Weib und Gesang der ist ein Narr sein Leben lang". Deze zin wordt toegeschreven aan Maarten Luther die daarmee de titel en de tekst leverde voor de koorwals die Johann Strauss jr. in 1869 schreef voor de Wiener Männergesang-Verein. Nog in hetzelfde jaar verscheen de orkestversie, die in 1921 door Alban Berg is bewerkt voor strijkkwartet, piano en harmonium.

Het 'Geistliches Wiegenlied' is geschreven voor Brahms' vriend Joseph Joachim en diens vrouw Amalie, een bekende zangeres. Bij de geboorte van hun eerste kind componeerde Brahms het slaapliedje voor zang, altviool en piano. Later liep het huwelijk op de klippen en schreef Brahms een tweede lied voor dezelfde bezetting, misschien in de hoop het huwelijk van zijn vrienden te redden?

 

Een genotzuchtige strijkersfinale
Zondag 17 februari, 15:30
Nieuwe Kerk

door: Alban Berg Ensemble Wien / Peter Nilsson / Simone Lamsma / Robert Kulek / Hannah Strijbos / Thomas Beijer

Brahms’ laatste pianowerken zijn de korte intermezzi, capriccio’s, ballades, romances en fantasieën op 117 – 119. Zij hebben veel te danken aan de muziek van Schubert, Chopin en Schumann. Harmonisch gezien gaat Brahms in dit pianistisch testament verder dan hij ooit was gegaan – aanleiding voor zelfs Arnold Schönberg om Brahms vooruitstrevend te noemen.

Het festival wordt afgesloten met onbetwist één van zijn mooiste kamermuziekwerken – het Tweede Strijksextet. De liefde voor de zangeres Agathe von Siebold inspireerde Brahms tot het schrijven van het Eerste Strijksextet. Agathe zou hem uiteindelijk de bons geven en enige jaren later schreef hij met het Tweede Strijksextet zijn ervaringen van zich af.

 

PROGRAMMA LEZINGEN

Verklärte Nacht van Brahms 1: Die Stimme eines Mannes spricht
Woensdag 13 februari, 16:00
Het Nutshuis

door: Huib Ramaer

Musicoloog en publicist Huib Ramaer verdiept zich al jaren in het persoonlijke leven van Johannes Brahms. In deze eerste lezing neemt hij u mee in het kat- en muisspel dat Brahms speelde met de door hem bewonderde vrouwen. Welbewust bleef hij 'Frei aber einsam', maar wat dreef hem nu werkelijk? Algemeen bekend is dat Brahms een grote liefde had voor Clara Schumann. Veel meer vrouwen hebben een cruciale rol gespeeld in zijn leven. Werken zijn aan hen opgedragen, huwelijksaanzoeken uitgesteld tot het te laat was, een verloving is gestrand en misschien wel de grootste hartstocht bleef onuitgesproken en moest in stille eenzaamheid worden verwerkt.

 

De bezoeken van Johannes Brahms aan Nederland en zijn kring van Nederlandse vrienden
Vrijdag 15 februari, 16:00
Het Nutshuis

door: Frits Zwart

Musicoloog en directeur van het Nederlands Muziekinstituut Frits Zwart gaat in deze lezing in op het verblijf van Johannes Brahms in Nederland en wat hij heeft betekend voor het Nederlandse muziekleven. Heeft hij sporen nagelaten en is er aanwijsbare invloed op het Nederlandse muziekleven? Welke Nederlandse componisten heeft hij ontmoet en heeft hij die ook geïnspireerd?


Verklärte Nacht van Brahms 2: Wijst zijn expressie vooruit of terug
Zaterdag 16 februari, 16:00
Het Nutshuis

door: Huib Ramaer

Hoe moeten we de muziek van Brahms positioneren? Musicoloog Huib Ramaer tracht de sluier te lichten en geeft hem zijn verdiende plaats in de muziekgeschiedenis. Zijn keuze voor een orkestbezetting als die van Beethoven wijst terug. Zijn hartstocht voor oude polyfonie en manuscripten wijst vooruit naar de oude muziekbeweging. En Schönberg zag in Brahms een vooruitstrevend man. Inderdaad loopt de expressie in zijn muziek in sommige gevallen vooruit op Sigmund Freud. Wat maakt Brahms zo uniek en vernieuwend? Liep de op innerlijke woelingen gerichte muziek van deze mijmerende wandelaar misschien vooruit op Schönbergs Verklärte Nacht?


 

Wilt u alle concerten van Februari Festival bijwonen, koop dan via onderstaande knop uw passe-partout.

 

 

 

 

Kalender

December 2018
ma di wo do vr za zo
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Genres

Cookies

Wij gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo prettig mogelijk te maken. We onthouden o.a. uw persoonlijke instellingen en gebruiken Google Analytics om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.

Lees meer >

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.